اختصاصی عیال | گرد و خاک سامورایی!


آمار فروش خودرو در سال ۲۰۱۸ نشانگر رشد محبوبیت «میتسوبیشی ASX» در بازارهای جهانی است. چرا ASX ناگهان محبوب شد؟

شرکت میتسوبیشی پنجمین خودروساز بزرگ ژاپن محسوب می شود که در رده بندی بزرگترین خودروسازان جهان (به لحاظ کمی) در رده هفدهم جهان قرار گرفته است. آخرین حضور جدی میتسوبیشی در ایران به اوایل دهه هفتاد شمسی و قبل از ممنوعیت واردات خودرو به کشور بازمی گردد. میتسوبیشی در آن سالها با عرضه محصولاتی چون لنسر و گالانت رقابت سختی را با هموطن خود یعنی «هوندا» پیش رو داشت. اکنون نیز پس از گذشت حدود سه دهه از آن ایام، اگر اندکی از نمایشگاه های لوکس شهر فاصله بگیریم خواهیم دید که انواع مدل های لنسر و گالانت هنوز هم طرفداران و خریداران خاص خود را دارند! چند سالی می شود این برند مطرح ژاپنی مجددا شانس خود را در بازار کشورمان آزموده است و با عرضه محصولات خود در بازار ایران نیز حضور دارد. ASX نخستین محصولی بود که توسط واردکننده وطنی میتسوبیشی وارد بازار کشورمان شد. هرچند این محصول در مقایسه با رقبای کره ای نتوانست آنگونه که باید و شاید در ایران بفروشد اما هنوز هم یکی از محصولات مهم کلاس خود به شمار می آید.
بازار ASX سکه است!
این روزها ASX در بازارهای جهانی حسابی خوب می فروشد. با بررسی آمار فروش خودروها در بازارهای جهانی (بخصوص بازار آمریکای شمالی) متوجه می شویم که ASX توانسته رشد فروش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته باشد که آمار خیره کننده ای است. این خودرو که در سال ژانویه، فوریه و مارس سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۱۹۹۰، ۲۱۹۸ و ۲۶۷۶ دستگاه در بازار آمریکای شمالی فروخته بود در ماه های مشابه سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۳۷۹، ۵۴۷۷ و ۴۶۷۴ دستگاه فروخت. جالب آنکه این رقم از درصد رشد فروش رقبای قلدری همچون تویوتا RAV4 و فورد EDGE نیز بیشتر است! اما این موفقیت ریشه در چه دارد؟ برای یافتن این سوال باید نگاهی دوباره به مدل جدید ASX بیاندازیم.
نگاهی نو به سامورایی
نسل فعلی میتسوبیشی ASX که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون «اوتلندر اسپرت» و «RVR» نیز شناخته می شود در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. با این حال شرکت میتسوبیشی برای سال ۲۰۱۶ دستی بر سر و گوش این خودرو کشید و مدل جدید ASX را روانه بازار کرد. چهره ظاهری ASX تغییر چندانی به خود ندیده و بکارگیری از کروم آبکاری شده در جلوپنجره و رینگ های اسپرت و قاب جدید آینه های جانبی تنها تمایز نسخه جدید ASX با مدل قبلی است. میتسوبیشی برای این خودرو، سه پیشرانه ۶/۱، ۸/۱ و ۲ لیتری بنزینی و یک پشرانه دیزلی در نظر گرفته که با توجه به مشخصات رقبای اصلی آن در بازار ایران، گونه ۲ لیتری ASX انتخاب واردکننده میتسوبیشی جهت عرضه در کشورمان بود. پیشرانه ۲ لیتری ASX با تولید ۱۴۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتون متر گشتاور، حد متوسطی از ویژگی های دینامیکی یک شاسی بلند جمع و جور را در اختیار راننده قرار می دهد. البته نخستین موضوعی که در هنگام رانندگی با ASX به چشم می آید اصطلاحا سرحال بودن پیشرانه نسبتا کوچک این خودروست که رانندگی با ASX را تجربه ای لذت بخش تر از تجربه های مشابه با اسپرتیج، ix35 و سوزوکی گرندویتارا ساخته است. هرچند طبق ادعای سازنده، عقربه سرعت سنج این خودرو ۱۰ ثانیه زمان می خواهد تا خود را از رقم صفر به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند اما به نظر می رسد در شرایط ایده آل شتاب اولیه زیر ۱۰ ثانیه ای برای ASX دور از دسترس نباشد. ضمن آنکه سیستم تعلیق این خودرو از نوع مک فرسون در محور جلو و اتصال چندگانه در عقب بوده که عملکرد آن کاملا با خصوصیاتی که از محصولات میتسوبیشی و ذات اسپرتی آنها انتظار داشتیم منطبق بوده و از این حیث ASX را یک سر و گردن بالاتر از رقبای کره ای خود قرار می دهد. به طور کلی به نظر می رسد نه تغییرات اندک اعمال شده در چهره ظاهری این خودرو بلکه بکارگیری پیشرانه سرحال و توانایی های فنی مطلوب دلیل اقبال بازار آمریکا به این خودرو در سال ۲۰۱۸ بوده است.
اما آیا ASX در بازار کشورمان نیز همچون بازارهای جهانی شانسی برای موفقیت بیشتر دارد؟ راستش کار ASX در ایران با وجود امپراطوری کره ای ها و چینی هایی که هرروز به تعدادشان افزوده می شود اصلا راحت نیست اما با این حال در این آشفته بازار خودروی ایران، ASX ارزش «بیشتر فکر کردن» را دارد!

ارسلان سلیمانیان