اسرار بازار گیم‌های رایانه‌ای در ایران – عیال


۱٫ از جمعیت ۸۱ میلیون نفری ایران از هر ۱۰۰ ایرانی، ۳۵ نفر گیمکن هستند. به این ترتیب ۲۸ میلیون نفر گیمکن در ایران وجود دارد که از میان آن‌ها ۶۵ درصد گیمکنان مرد و ۳۵ درصد گیمکنان زن هستند. از هر ۱۰۰ زن در ایران، ۲۴ نفر گیمکن و از هر ۱۰۰ مرد در ایران، ۴۵ نفر گیمکن هستند.

در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر گیم دیجیتال انجام می‌دهد و متوسط سن گیمکنان ایرانی ۱۹ سال است. در میان گیم کنندگان ۳۱ درصد را کودکان زیر ۱۲ سال، ۳۶ درصد را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال، ۲۶ درصد را جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال، شش درصد را میانسال‌های ۳۵ تا ۵۹ سال و یک درصد را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

۲٫ از جمعیت گیمکنان ایرانی ۸۸ درصد از پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد از پلتفرم رایانه شخصی و ۱۸ درصد از پلتفرم کنسول استفاده می‌کنند. در این میان ۷۷ درصد از گوشی هوشمند، ۳۱ درصد از تبلت، ۲۰ درصد از رایانه شخصی، ۱۱ درصد از لپ تاپ، ۱۸ درصد از کنسول خانگی و دو درصد از کنسول دستی استفاده می‌کنند.

۳٫ گیم Clash of Clans پرطرفدارترین گیم در ایران است. گیم PES در رده دوم و گیم GTA در رده سوم گیم‌های پرطرفدار در ایران قرار دارد.

گیم‌های کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پوو کوییز او کینگز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم گیم‌های پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده اند. پنج ژانر پرطرفدار گیم ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده اسکوگیم، رانندگی، ورزشی و آرکید است.

۴٫ سرانه مصرف گیم‌های دیجیتال در ایران ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال گیمکنان ایرانی به طور متوسط ۹۰ دقیقه در روز گیم می‌کنند.

۵٫ حدود ۱۸ درصد از گیمکنان کشور خریدار نرم افزار (گیم) هستند و متوسط سن خریداران گیم نیز ۱۸ سال است. از مجموع درآمد بازار گیم‌های دیجیتال در ایران حدود شش درصد به سهم گیم‌های بومی اختصاص دارد؛ میزانی که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد یک درصدی را نشان میدهد.

۶٫ درآمد بازار گیم‌های دیجیتال کشور ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که سخت افزار و نرم افزار را شامل می‌شود.

۷٫ از میزان ۱۲۰ میلیارد تومان کل درآمد بازار گیم‌های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲۵ میلیارد تومان سهم سخت افزار و حدود ۳۹۵ میلیارد تومان سهم گیم است. دستگاه کنسول با ۴۲۸ میلیارد تومان محبوب‌ترین سخت افزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کرده اند.

در میان گیم‌ها نیز گیم‌های موبایلی با سهم ۲۲۹ میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن گیم‌های کنسولی و گیم‌های رایانه‌ای از جمله گیم‌هایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شده اند.

منبع: روزنامه عیال

بازدید اپلیکیشن 3 , بازدید سایت 3