سر گردنه‌ای به نام بازار خودرو ایران! – عیال


عیال، ارسلان سلیمانیان| سال ۱۳۸۷ وقتی نسل پیشین مرسدس بنز C200 وارد بازار ایران شد با قیمت ۸۵ میلیون تومانی به فروش رسید. این یعنی هر اسب بخار از قدرت این خودرو برای مالک حدود ۴۳۵ هزار تومان آب می خورد. اما امروز و بعد از گذشت حدود ۱۰ سال از آن ایام، قیمت مدل های کارکرده نسل جدید C200 (مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷) به حدود ۷۰۰ الی ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است! این یعنی هر اسب بخار قدرت از خودروی مذکور قیمتی معادل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان یافته است! به عبارتی قیمت تکنیکال این خودرو طی ده سال گذشته نزدیک به ده برابر شده است. البته دقت کنیم که در مورد نسل پیشین این خودرو، نسخه صفر کیلومتر و مدل روز و در مورد نسل جدید، نسخه کارکرده و چند مدل پایین تر مدنظر است. پس ضریب افزایش قیمت در عمل بسیار بیشتر از ده برابر بوده است.
اما مساله جالب توجه برای من این است که قیمت ارز طی ده سال گذشته حدود شش برابر شده. از طرفی هم تعرفه واردات خودرو در اواخر دولت آقای احمدی نژاد، نصف شد که این یعنی افزایش قیمت ها در بازار خودرو باید چیزی در حدود ۳ برابر می شد و نه بیشتر. اصلا با در نظر گرفتن افزایش هزینه های جانبی و محدودیت های بازار، همان افزایش شش برابری را ملاک قرار دهیم. باز سوالی که پیش می آید این است که پس بقیه این افزایش قیمت با چه منطق یا دستکم با چه فرمولی ایجاد شده؟!
البته نیازی به یادآوری نیست که بازار خودروی ایران (تقریبا مانند همه حوزه های مالی و پولی کشور!) طی سال های اخیر هرگز تابع الگوریتم یا فرمول مشخصی نبوده و بیشتر شبیه به سرگردنه ای شده که هر کسی هر کاری دلش می خواهد انجام می دهد! معتقدم در این آشفته بازار، تقریبا همه ارکان جامعه مقصر هستند. از دستگاه های نظارتی گرفته تا نمایندگان رسمی و فروشندگان بازار آزاد و حتی خریداران و از همه بیشتر، نشریات و رسانه های حوزه تخصصی خودرو که با سکوت منفعلانه خود همواره شریک دزد و رفیق قافله بودند! آه که چه جیب هایی در این سرگردنه گشاد و گشادتر نشدند…!

بازدید اپلیکیشن 68 , بازدید سایت 68