کیفیت خودروهای چینی در ترازوی جی دی پاور – عیال


عیال، محمدحسین شاوردی| موسسه مشهور آمریکایی جی‌دی پاور با اعلام کاهش کیفیت خودروهای چینی در سال ۲۰۱۸ عنوان کرده لینک اند کو تنها برند باکیفیت چینی است که در رده‌های بالایی جدول این موسسه جا خوش کرده است. این گزارش بدون اشاره به وضعیت کیفی برندهایی مثل چری اعلام کرده وضعیت گک ترامپچی، جک، بایک و چانگان چندان بد نیست.

موسسه آمریکایی جی‌دی پاور در آخرین گزارش خود از وضعیت کیفیت تولید خودرو در چین اعلام کرده شرکت‌های تازه تاسیس چینی موفقیت بالاتری در زمینه تولید خودروهای کیفی دارند. جی دی پاور اعلام کرده برای تهیه این گزارش از ۳۳۴۰۴ نفر از خریداران چینی مصاحبه گرفته است.

طبق آنچه جی‌دی پاور در گزارش مطالعه کیفیت اولیه خودروهای تولید ۲۰۱۸ چین (۲۰۱۸ China Initial Quality Study) ارائه کرده، میانگین کلی تعداد خطاهایی که در هر خودرو نو و صفر کیلومتر پس از شش ماه (در کلاس محصولات اقتصادی) از زمان خرید بروز می‌کند ۱۰۵ بوده و اغلب برندهای چینی حاضر در بازار ایران اعم از زوتی، لیفان، چری، برلیانس، هایما، جیلی و ام‌جی در وضعیتی پایین‌تر از میانگین کلی گروه قرار دارند. در عین حال شرکت نوظهور لینک اند کو موفق شده عملکرد بسیار مناسبی را از خود بروز دهد. اینجا به اختصار ۱۰ نکته از این گزارش را بخوانید.

۱ – بهترین برندهای اقتصادی خودرو در بازار چین هیوندای و کیا هستند که به رغم مونتاژ در چین موفق شده‌اند با نمرات ۸۷ و ۹۰ کمترین میزان خطای ممکن را در محصولات‌شان به دست آورند. خودروهای این دو که به کمک گروه خودروسازی پکن و نیز شرکت دانگ فنگ مونتاژ می‌شوند در زمره خودروهای نسبتا پرفروش بازار چین هستند.

۲- لینک‌اند کو محصول تازه و تکنولوژیک جیلی بهترین چینی این گروه است که موفق شده نمره ۹۲ را به دست آورد و بالاتر از مینی و فولکس‌واگن در رتبه سومین اتومبیل باکیفیت بازار چین جا خوش کند.

۳-مثل بازار ایران، رنو در چین هم سربلند است و توانسته در این ارزیابی نمره ۹۹ را به دست آورد. این شرکت البته فروش زیادی در چین نداشته و به رغم تلاش بسیار، همچنان در زمینه فروش از دیگر بزرگان جهان چندین پله عقب است.

۴- تویوتای ژاپن و اشکودای چک مشترکا رتبه بعدی را در اختیار دارند. تویوتا به عنوان یکی از پنج خودروساز بزرگ حاضر در بازار چین و نیز اشکودا به عنوان برندی نوظهور هردو با کسب نمره ۱۰۰ توانسته‌اند در میانه جدول جای مناسبی برای خود دست و پاکنند.

۵- نمره گک و بایک به هم نزدیک است. این دو خودروساز چینی در مطالعه ۲۰۱۸ جی دی پاور از کیفیت اولیه خودروها نمرات ۱۰۲ و ۱۰۳ را به دست آورده و جایگاه متوسطی در زمینه کیفیت ساخت دارند.

۶- مزدا نمره نسبتا خوبی کسب کرده و با امتیاز ۱۰۳ وضعیتی بهتر از باقی رفقای مونتاژی دارد. در عین حال هوندا، نیسان، میتسوبیشی و پژو هم با کسب نمره ۱۰۴ در رتبه‌ای پایین‌تر از دو خودروساز چینی قرار گرفته و باید فکری به حال کیفیت خود بکنند.

۷- ویی و دانگ فنگ مشترکا رتبه هشتم را کسب کرده‌اند. در این مطالعه، دانگ فنگ که از سال‌ها قبل ابتدا با محصولات تجاری و سپس با خودرو اچ۳۰کراس در ایران حضور دارد همانند ویی نمره‌ایمعادل ۱۰۵ به دست آورده است.

۸- چانگان شریک نسبتا موفق سایپا دیگر برندی است که بالاتر از میانگین گروه موفق شده با کسب نمره ۱۰۶ جایگاهی نسبتا مناسب اما متزلزل را در ارزیابی جی‌دی پاور به دست آورد.

۹- جک را همه در ایران به فقدان کیفیت می‌شناسند اما گویا این خودروساز عجیب چینی چندان هم اتومبیل بدی نیست چرا که با نمره ۱۰۶ در وضعیتی مشابه با چانگان قرار دارد.

۱۰- جیپ نمره‌ای معادل میانگین گروه به دست آورده و در هر ۱۰۰۰ مدل ۱۰۷ خطا از خود بروز داده تا در انتهای جدول خودروهای باکیفیت متوسط رو به بالا قرار گیرد.

بازدید اپلیکیشن 10 , بازدید سایت 10